KAIVOKSEN KAINALOSSA JA MAAKUNNALLISTA VAIKUTUSTA

Vuonna 1954 kahdeksan rohkeaa outokumpulaista kokoontui, tarkoituksena aikaan saada reserviläisyhdistys. Reservinaliupseeriyhdistyksen perustaminen oli ensimmäisen kerran esillä 5.12.1954, jolloin Vilho Pasasen koolle kutsuma kokous päätti perustaa toimikunnan laatimaan yhdistyksen sääntöjä. 30.1.1955 kutsuttiin yhdistyksen perustava kokous koolle ja päätettiin perustaa, silloiselta nimeltään Kuusjärven Reservinaliupseerit ry. Sääntöjen mukaan ”yhdistys toimisi paikkakunnan reservin aliupseerien yhdyssiteenä ja huolehtisi erilaisten kilpailujen ja liikuntamuotojen avulla jäsentensä fyysisestä kunnosta sekä harjoittaisi vapaaehtoista maanpuolustustyötä.”

Yhdistyksen perustajajäseninä ja perustamisasiakirjan allekirjoittajina olivat Vilho Pasanen, Vilho Pulli ja Heimo Mustonen. Ensimmäisen johtokunnan puheenjohtajaksi valittiin Toimi Kinnunen, varapuheenjohtajaksi Osmo Rinta sekä muiksi jäseniksi Vilho Pasanen, Heimo Mustonen, Yrjö Kuosmanen, Eino Soininen ja Martti Virrantalo.

Huomionarvoista on, että Kuusjärven Reservinaliupseerit ry perustettiin toisena paikallisyhdistyksenä Pohjois-Karjalassa. Myös Reservin Aliupseerien Pohjois-Karjalan piiri perustettiin toisena Suomessa, kokoonkutsujana tällöin oli vääpeli Veikko Metsälä Kuusjärveltä. Pohjois-Karjalan piirin perustavassa kokouksessa oli paikalla 17 sodan käynyttä miestä ja näistä kuusi oli Kuusjärven miehiä.

Huomionarvoista on myös, että Kuusjärven Reservinaliupseerit ry oli perustamassa valtakunnallista Reservinaliupseerien liittoa, nykyisin Reserviläisliitto.